kloden resirkulering

kloden resirkulering
the planet

onsdag 22. april 2020

Usikkerhetens tid


Vi lever i usikre tider. Ingen av oss har opplevd noe som er så usikkert som akkurat NÅ! Noen er usikre i forhold til hvorvidt de kan bli smittet. Andre er usikre på hvilken måte man kan beskytte seg på. Og alle sammen er vi usikre på hvordan dette viruset oppfører seg, og hva som skulle skje hvis akkurat jeg ble rammet?!.



I tillegg til disse personlige bekymringene så er også staten usikker. De avholder presskonferanser og gir et inntrykk av å ha situasjonen under kontroll. Kanskje de også vet litt mer enn de fleste av oss, men allikevel vet de ikke hvor denne situasjonen løses, eller hva som skjer etterpå.



Mange eksperter har vært usikre i forhold til sine råd om hva som er lurt å ikke lurt å gjøre i denne situasjonen. Det har vært et stort sprik i forholdsregler og i forhold til hvorvidt det er lurt eller ikke lurt å skape flokkimmunitet i et land. Kan man i det hele tatt bli immun mot dette viruset?



Mange, mange spørsmål som ikke lar seg besvares så enkelt. I tillegg så har vi en del spesielle statsledere rundt ikring som tar situasjonen på alvor i svært forskjellig grad. Donald Trump utmerker seg som alltid gjennom å si at man ikke kan stole på noen medier eller noen aviser. Dette bidrar selvfølgelig ikke til å minske graden av usikkerhet, men kanskje at han for en gang skyld har rett.

Kanskje at man ikke skal stole blindt på noe form for media. Kanskje at man rett og slett må stole på egen magefølelse, egen innsikt om hva som oppleves som det riktige å gjøre akkurat nå.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et råd å gi. Skulle ønske at jeg visste om en vei ut av denne usikkerheten. Det gjør jeg dessverre ikke. Jeg vet at vi er nødt til å stå i den og forholde oss til den. Samtidig tenker jeg at det er viktig å stole på seg selv, og det er viktig å stole på de nærmeste som er rundt en.




Vi skal klare dette her sammen, uansett om vi får noen falske eller sanne nyheter presentert for oss. Det er viktig å holde fast på de gode sidene hos mennesket. Det å støtte hverandre er den viktigste tryggheten vi har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar